SākumsMeklēt - īslaicīgi nepieejamsLapas karte - īslaicīgi nepieejams  

Register
Ielās
AutoTūnings
AutoTūninga projekti
» Latvija
» Import
Standarta auto
» Apraksti
» Testi
Vortāls
» Par
» Kontakti

402.lv sabiedrotie

Nissan 200sx Klubs [www]

DSM Club Latvia [www]

CelicaClub Latvia [www]


Jaunākais galerijā

Pašlaik 402.lv skata
Pavisam: 8
Reģistrēti: 0
Viesi: 8
Online:
Nav
MAX vienlaicīgu lietotāju: 211

Standarta auto : Apraksti  

The Power Of BOOST: Toyota MR2

HaL
2005.03.02 13:49
komentāri: 14  

Turpinot The Power Of BOOST sēriju, apskatīšu vēl vienu auto, kas gan neietilpst budžeta klasē vairs. Latvijā ir ļoti maz sastopams, bet Japānā un Lielbritānijā ir kļuvis par kulta auto jauniešu vidū. Protams, runa ir par Toyota MR2 Turbo modeli, ne parasto atmosfērisko. Salīdzinoši mazais vidusdzinēja turbo auto ir pat ļoti simpātisks, attīsta teicamus dinamikas rezultātus - ko gan vēl auto entuziasta sirds var vēlēties.

Dzinējs

Turbo dzinējs 3S-GTE ar 1998cc 16v DOHC ir nākamā paaudze pēc 3S-GE, kas vairāk lietots Lielbritānijas modeļos. Bet dzinēja jauda ir atkarīga no divām turbo versijām, kas tika izstrādātas.

Japānas modelim, izmantojot degvielu ar oktānskaitli 98 vai 100 no 89-94.gadam ir 220bhp un pēc 94.gada ir 241bhp.

Tā kā visi 90-94.gada MR2 ir ar vienādu dzinēja jaudu, vairākas dzinēja komponentes laikā no 92-94.gadam tikai pakļautas neskaitāmām modifikācijām, sākot no lielākiem izplūdes vārstiem, beidzot ar uzlabotu izplūdes kolektora kniežu materiālu, lai novērstu savērpšanos, kas bija nopietna problēma auto laikā no 90-92.gadam. Visos 90-94.gada MR2 tika uzstādīta keramiskā CT-26 turbīna, kas nodrošināja 10psi spiedienu.

Dzinējs modeļiem pēc 94.gada tika pamatīgi revidēts – lielāki degvielas inžektori, zemāka cilindru kompresijas pakāpe, jauna CT-20 turbīna jau spēja nodrošināt 13psi spiedienu un visam komplektā vēl jauns ECU. Kā rezultātā Toyota bija spējīga palielināt jaudu par papildus 20bhp.

MR2 dzinējs

Amerikas versija sākot no 90.gada nodrošināja 200bhp.

Amerikas versijas maksimālais ātrums sasniedza 243km/h, augstākas veiktspējas Japānas modelis sasniedza ātrumu līdz pat 257km/h. Darbinot turbīnu pie šādiem ātrumiem ilgstoši nav rekomendēts dēļ milzīgās temperatūras, kas veidojas apkārt tai, tas var novest pie turbīnas kraha. Toyota iesaka maksimālo ātrumu ap 210km/h garākiem gabaliem (Vācijas autobānis) vai 240+ km/h uz īsiem brīžiem.

Standarta 93.gada 220bhp Japānas MR2 100km/h spēj sasniegt 5.87 sekundēs. Ceturtdaļjūdzes (402 metri) tipiskie laiki ir no 13.8 sekundēm līdz 14.5 sekundēm pie aptuvenā ātruma 153 līdz 160 km/h, dodot vidējo rādījumu 14 sekundes paātrinājumam no 0 līdz 160 km/h.

Vienam no Banzi žurnāla Toyota MR2 1994.gada turbo ar 300bhp jaudu 0 līdz 100 km/h sanāca sasniegt 4.94 sekundēs. Salīdzinājumam, paātrinājuma figūras Amerikas versijām ir šādas: 0-50 = 1.9s, 0-65 = 3.1s, 0-100 = 6.4s, 0-115 = 8.4s, 0-130 = 10.8s, 0-145 = 14.5s, 0-160 = 18.1s

Japānas tirgum ražotajiem šīs figūras ir mazliet labākas.

3S-GTE dzinējs arī tiem izmantots sacensību vajadzībām, sasniedzot pat 900bhp jaudu, kas sagatavoti pēc Toyota Racing Development (TRD) specifikācijas.

Turbo

Turbīna, kas uzstādīta MR2 no 1990. līdz 1994.gadam ir ar dubulto ieplūdi keramiskā Garrett CT26, kas darbojas ar 10psi spiedienu. Sākot ar 1994.gadu ir uzstādīta nedaudz mazāka Garrett CT20, kas darbojas ar 13psi spiedienu.

MR2 CT26 turbīna

Darbnīcu instrukcijas norāda, ka standarta turbo spiediens 90-93.gada modeļiem ir starp 8.5 un 11.5psi.

Sajūgs

Sajūgs ir hidrauliski vadīts un tas ir atzīts par daudz cietāku kā citiem auto – tas ir dēļ jaudas, kas ir jānovada no dzinēja uz transmisiju un dēļ smērvielu zudumu no iekšējiem centriem. Kad tiek mainīts sajūgs, viegla centru ieeļļošana ir rekomendēta un tas sajūga pedāļa izspiešanu padara daudz patīkamāku.

Standarta sajūga disks

Oriģinālā Toyota sajūga mūža ilgums ir ļoti atkarīgs no braukšanas stila un variē no 160 tūkstošiem kilometru līdz 110 tūkstošiem. Standarta sajūgs tiek lietots pat stingri modificētiem dzinējiem līdz pat 300bhp. Pie lielākas jaudas sajūgs netiek galā ar griezes momentu un tiek rekomendēts augstākas veiktspējas sajūga komplekts. Jebkurā gadījumā, sporta sajūga lietošana samazina ikdienas braukšanas komfortu, bet tas jau ir jebkurai automašīnai.

Izplūdes sistēma

Izplūdes sistēma ir dažāda gan Amerikas, gan Japānas tirgum paredzētajās versijās. Daži MR2 īpašnieki ir veiksmīgi uzstādījuši augstākas veiktspējas izpūtējus, kas paredzēti Amerikas MR2, uz Japāņu MR2, kā arī daži amerikāņu auto īpašnieki ir pasūtījuši izplūdes sistēmu no Japānas un ar uzstādīšanu problēmām nav saskārušies.

Piemēram, standarta izplūdes sistēma attīsta 96dB skaņas līmeni pie 4 tūkstošiem apgriezienu. Japāņu JASMA apstiprināti izpūtēji (Japan Automotive Sports Muffler Association) attīsta 98dB skaņas līmeni.

Katalizators

Tā kā visi japāņu auto saskaras ar gāžu izplūdes standartiem, tad arī MR2 ir aprīkots ar vienkāršu katalizatoru, kurš ir novietots uzreiz aiz biksēm (downpipe). Tiek izmantoti 2 vai 4 kontaktu gaisa sensori, kurus lieto ECU, lai optimizētu degvielas/gaisa attiecību. Pēc 95.gada vairs nebija nepieciešami katalizatori.

Katalizatora noņemšana uzlabo turbo iegriešanās ātrumu, bet pašam dzinējam un turbīnai ir jābūt labā stāvoklī lai izturētu emisiju (izplūdes gāzes) testu.

Dzesēšana

Toyota rūpnīcā neiesaka lietot ūdeni kā dzinēja dzesēšanas šķidrumu un dzesēšanas šķidruma maiņa tiek rekomendēta ik pēc 80 tūkstošiem kilometru. Dzesēšanas sistēmā riņķo 15 litri dzesēšanas šķidruma

Degviela

Japānā MR2 ir paredzēts braukt ar 98 vai 100 oktānskaitļa bezsvina benzīnu. Dažiem īpašniekiem ir izdevies darbināt savus auto ar 95 degvielu, bet var sākt rasties problēmas ar ECU, kas var novest pie jaudas zudumiem. 90-94.gada MR2 ir jūtīgāki pret kvalitatīvu degvielu dēļ savas kompresijas pakāpes un tas pieprasa vismaz 98 bezsvina benzīnu.

Parasti vidējais degvielas patēriņš ir 9.3 litri uz 100 kilometriem.

Eļļa

Pussintētika vai pilnā sintētiskā eļļa ir stingri rekomendēta MR2 turbo versijai. Karsto turbīnu var nobeigt nesintētiskās eļļas. Toyota nosaka 10W30 eļļu priekš dzinēja, bet UK dīleri iesaka arī 10W40 pussintētiku, Castorl GTX Magnatec.

Tā kā turbo saražo lielu daudzumu karstuma, tad stingri ieteicams ir atstāt dzinēju mazliet tukšgaitā rūcam, kamēr turbo tiek atdzesēts.

Ātrumkārba un pārnesumu attiecība

Turbo ātrumkārba ir savādāka kā neturbo modeļiem, atšķiras pārnesumu attiecība. Pēc 94.gada ir sekojoša pārnesumu attiecība:

  GT/GTS (turbo) G/G-Limited (non-turbo)

1:

3.230

3.285

2:

1.913

1.960

3:

1.258

1.322

4:

0.918

1.028

5:

0.731

0.820

Final:

4.285

4.176

Ātrumkārbai ir nepieciešama 75W90 GL-4 eļļa, 3.8 litri ar LSD un 4.1 litrs bez LSD.

Limited Slip Differential (LSD)

Sākot ar 93.gadu Amerikāņu versija jau standarta aprīkojumā ir ar LSD. No 90-92.gada LSD bija pieejams kā opcija. Japānā LSD ir pieejams kā opcija vispār.

MR2 LSD

Lai pārliecinātos, vai auto ir LSD, vajag pārbaudīt auto identifikācijas zīmi zem priekšējās haubes. Tur ir doti vairāki kodi:

A/TM:- 73 5/E153 – ja pēdējais cipars pirms /E153 ir 3 vai 5, tad auto ir LSD.

Otrā koda daļa (E153) nozīmē lielas noslodzes turbo transmisija.

Bremzes

Rūpnīcas priekšējo bremžu suporti ir ar dubulto stiprinājumu, savienoti ar lieliem ventilējamiem diskiem, lai spētu nodrošināt attiecīgu bremzēšanas spēku. Bremzēšanas veiktspēja no 100 km/h līdz nullei ir 34 metri.

Oriģinālie diski un uzlikas, kas uzstādīti laikā no 90-92.gada, tika uzlaboti uz lielākiem pēc 92.gada izlaiduma. Pie lielāka ātruma vai sacensību režīmā bremzes bieži ļoti pārkarsa, nenodrošinot pienācīgu darbspēju.

ABS sistēma nav sastopama visos MR2. Ja panelī uz pāris sekundēm iedegas ABS indikators pēc aizdedzes atslēgas pagriešanas, tad auto ir aprīkots ar to. Pats mehānisms atrodas zem priekšējā pārsega pa kreisi no rezerves riteņa zem apdares paneļa.

Priekšējo bremžu uzlikas nonēsājas ilgākā periodā, kāds ir vidējais rādītājs citām automašīnāma – apmēram 32 tūkstoši kilometru. Uzlikas nodilst daudz vairāk diskam iekšpusē, līdz ar to ir jānoņem ritenis, lai pārbaudītu materiāla nolietojumu.

Tā kā standarta Toyota bremžu uzlikas uzrāda lielisku veiktspēju gan ielas, gan vieglas trases režīmā, tad nav īpašas vajadzības domāt par augstākas veiktspējas uzliku iegādāšanos, jo tās bieži vien ir vainīgas pie bremžu disku daudz ātrāku nodilšanas.

Tā kā visiem vecākiem auto ir novērojamas līdzīgas problēmas, arī MR2 ir sastopamas problēmas ar rokas bremzes trosīti, kas it īpaši ziemā var ieķerties dēļ tā, ka tai tiek klāt ūdens un putekļi, kas savukārt pie zemākas temperatūras piesalst. Tas noved pie tā, ka rokas bremze var palikt novilktā stāvoklī pēc nakts stāvēšanas aukstumā.

Piekare

No 90-92.gada auto ir 14 collu diski ar 195 riepām priekšā un 205 aizmugurē.

Sākot ar 92.gadu, piekare tikai pārtaisīta, lai novērstu auto tendenci kā ar kā vilciņam apgriezties pretējā braukšanas virzienā pēc sākotnējās izslīdēšanas novēršanas. Tika uzstādītas platākas un zemāka profila riepas, apvienojot ar cietāku amortizāciju un glāžu savilcēju pār dzinēju aizmugurē. Auto kļuva pamanāmi stabilāks.

Turpmākās modifikācijas skāra ražojumus pēc 94.gada, ietverot tādas lietas, kā divpakāpju amortizatorus, kas dod kompromisu starp komfortu pie zemākiem un stabilitāti pie lielākiem ātrumiem. Bet jebkurā gadījumā auto kvalitāte un cietība un ļoti līdzīga gan vecākiem, gan jaunākiem modeļiem.

Diski

Standarta Toyota lietie diski no 90-92.gada ir:

  • diametrs 14" priekšai un aizmugurei
  • platums 6" priekšai un 7" aizmugurei
  • attālums starp skrūvēm:  114.3mm
  • priekšējās riepas: 195/60 x 14", 29psi
  • aizmugurējās riepas:  205/60 x 14", 32psi.
Standarta sajūga disks

Sākot ar 1992. gadu:

  • diametrs 15" priekšai un aizmugurei
  • platums 6" priekšai un 7" aizmugurei
  • attālums starp skrūvēm:  114.3mm
  • priekšējās riepas: 195/55 x 15", 29psi
  • aizmugurējās riepas: 225/50 x 15", 33psi. 

Ja netiek izmantoti standarta diski (kas ir 90% gadījumu), tad ir rekomendēts izmantot divu izmēru starpību starp priekšējiem un aizmugurējiem diskiem. Piemēram, izmantojot 17’ diskus ar 215 platumu priekšā, aizmugurē vajadzētu likt 235 platuma riepas. Tas saglabā balansu riepu saķerei, kas nosaka stabilitāti.

Kondicionieris un klimata kontrole

Turbo MR2 ir aprīkots ar gaisa kondicionēšanas sistēmu, kas darbojas automātiskā režīmā, kas nav īsti paredzēts citām valstīm kā tikai Japānai. GT versijai jau ir klimata kontrole, kas ļauj mainīt ventilatora griešanās ātrumu, nodrošinot konstantu temperatūru. Gaismas sensors panelī tiek lietots ar temperatūras sensoru lai regulētu ventilatora griešanās ātrumu. Visiem auto no 90-92.gada ir vairākas problēmas ar gaisa kondicionēšanas iekārtām.

Kruīza kontrole

Kruīza kontrole ir pieejama kā opcija sākot pēc 92.gada. Jebkurā gadījumā dīvaini ir tie cilvēki, kas MR2 ir vēlējušies kruīza kontroli.

Ātruma ierobežotājs

Japānā ir oficiāla prasība visām automašīnām, lai būtu uzstādīti ātruma ierobežotāji pie 180km/h. MR2 turbo maksimālais ātrums tiek sasniegts pie 5.250rpm piektajā ātrumā – 202km/h. Ātrums tiek ierobežots, nogriežot dzirksteli. Protams, ātruma ierobežotājs var tikts noņemts vai arī atslēgts ar Unichip ECU uzlabojumu.

Piezīme: Daudzi MR2 īpašnieki ziņo, ka ātruma ierobežotājs ietekmē stūres pastiprinātāja darbību. Izņemot ierobežotāju, stūre var palikt pārāk viegla lielam ātrumam, jo dators domā, ka ātrums ir daudz mazāks. Tas ir dēļ ātruma signāla, kas arī tiek sūtīts PAS (Power Assisted Steering) ECU, lai tas izlemtu, cik liela palīdzība stūres griešanā ir nepieciešama.

Vilkmes kontrole

Vilkmes kontrole (TRC) ir piedāvāta sākot no 92.gada un pieprasa ABS sistēmu. Tas funkcionē sadarbībā ar ABS ātruma signāliem no katra riteņa un, samazinot dzinēja jaudu pēc vajadzības, nogriežot gaisa ieplūdi, operējot ar otro tauriņa vārstu.

Testējot TRC uz slidīgas virsmas, tas efektīvi novērš auto samešanu pēc provokācijām.

MR2 Turbo identifikācija

Detaļa 10/89 - 12/91
(Revision I)
1/92 - 10/93
(Revision II)
10/93 6/96
(Revision III)
6/96 - 11/97
(Revision IV)
11/97 - on
(Revision V)

Priekšējā apakšējā mala

matēta melna

pulēti melna

mašīnas krāsā

mašīnas krāsā

mašīnas krāsā

Sānu līnija (moldings)

matēta melna

melna

mašīnas krāsā

mašīnas krāsā

mašīnas krāsā

Bremžu gaismas

taisnstūrveida

taisnstūrveida

apaļas

apaļas

apaļas

Aizmugurējais spoileris

3 daļās

3 daļās

1 daļa ar 2 kājām

1 daļa ar 2 kājām

regulējams spoileris

Priekšējie miglas lukturi

dzelteni

balti

balti

balti

balti

Toyota lietie diski

14", Toyota 'T' logo vidū

15", plati stari

15", plati stari

15", plati hromēti stari

jauni 15" tievi stari

Dzinēja jauda (piezīme US ir 200hp visiem gadiem)

220bhp

220bhp

241bhp

241bhp

241bhp

Pieejamās opcijas

PAS (Power Assisted Steering), ABS

PAS std, LSD, Airbag

LSD jau standartā

Baltie pagriezieni

Stereo iekārta ar 6 skaļruņiem

MR2 Japānā tika tirgoti kā GT-S vai GT, GT bija augstāka aprīkojuma specifikācija.

Standarta GT-S vai GT bija ar cieto jumtu, bet par īpašu samaksu bija pieejams ar T-Bar. GT-S bija auduma apdare, bet un GT bija ādas apdare un pāris ekstra lietas kā pilnā klimata kontrole standarta gaisa kondicioniera vietā.

Iespējamās modifikācijas

  • 17 collu diski ir ļoti populāri starp MR2 īpašniekiem. No 90-91.gada auto ir nedaudz augstāks kā pēc 92.gada, līdz ar to ir pieejami vairāki sēdināšanas, stiprināšanas komplekti.
  • Ieplūde – standarta gaisa kastes aizvieto ar koniskajiem filtriem – Apex-i Power ir vispopulārākais starp MR2 īpašniekiem.
  • Blow off valves
  • Turbo spiediena palielināšana – izmantojot standarta turbo un ECU, ieplūdes un izplūdes uzlabojumus, augšējie limiti ir:
    • 90-94: 280bhp ar 16psi, 17psi max
    • 94- ...: 300bhp ar 18psi, 19psi max

ECU – vairākiem īpašniekiem ir Unichip’i uzstādīti, kā rezultāta ir jaudas pieaugums un arī degvielas patēriņš mazliet samazinās.

Standarta sajūga disks

  Top.LV