SākumsMeklēt - īslaicīgi nepieejamsLapas karte - īslaicīgi nepieejams  

Register
Ielās
AutoTūnings
AutoTūninga projekti
» Latvija
» Import
Standarta auto
» Apraksti
» Testi
Vortāls
» Par
» Kontakti

402.lv sabiedrotie

Nissan 200sx Klubs [www]

DSM Club Latvia [www]

CelicaClub Latvia [www]


Jaunākais galerijā

Pašlaik 402.lv skata
Pavisam: 1
Reģistrēti: 0
Viesi: 1
Online:
Nav
MAX vienlaicīgu lietotāju: 241

AutoTūnings : Dzinējs  

Kaltie virzuļi

HaL
2004.12.08 11:30
komentāri: 60  

Tiecoties pēc lielākas jaudas, nedrīkst aizmirst par dzinēja dzīvotspēju. Un, ķeroties pie dzinēja pārbūves, nevajag aizmirst, ka jāsāk ir ar nozīmīgākajām komponentēm. Tad arī mazliet parunāsim par vienu no tām, kas vienlaicīgi ir arī ļoti atsaucīga uz tuningu – virzuļi.

Jo lielāku jaudu attīsta dzinējs, jo lielākai slodzei tiek pakļautas tā komponentes. No visām dzinēja iekšējām komponentēm, virzulis ir visvairāk noslogotā detaļa (protams, par to var arī strīdēties). Iedomājieties virzuļa paātrināšanos no miera pozīcijas līdz apmēram 1524 metriem minūtē (90 km/h) un apstāšanos līdz miera pozīcijai 125 reizes sekundē. Un tagad iedomājieties tieši to pašu, tikai degošu gāzu vidē, kur temperatūra vidēji pārsniedz 760 grādus pēc Celsija. Izklausās pēc elles, kas arī virzulim ir jāiztur, kad uzgāzējiet savus dzinējus līdz 8000 apgriezieniem minūtē.

Kas vainas standarta virzuļiem?

Rūpnīcas virzuļi ir izgatavoti zem nosacījuma, ka ražošanas izmaksām jāsaglabājas cik vien iespējami zemām un dzinējam jākalpo noteiktu laika periodu, kā rezultātā lielākā daļa mūsdienās saražotu virzuļu ir atlējuma paveids. Tehnoloģijai attīstoties, šie virzuļi, protams, ir daudz kvalitatīvāki kā agrāk ražotie, bet jebkurā gadījumā to devums nav pat salīdzināms ar stabilitāti un jaudu, ko iegūst ar kvalitatīvu kalto virzuļu komplektu palīdzību.

Pieci soļi jaudas palielināšanai

Kaltie virzuļi var palielināt dzinēja jaudu piecos veidos. Protams, neviena no darbībām nav veicama bez iepriekšējas sagatavošanās (cilindru slīpēšanas kaut piemēram) un citu saistītu detaļu, komponenšu attiecīgām vai atbilstošām modifikācijām.

Pirmais, kaltais virzulis var tikt izgatavots ar lielāku diametru nekā standarta, lai palielinātu dzinēja tilpumu. Cik daudz jaudas tas palielinās? Procentuāli no dzinēja tilpuma palielināšanās arī palielinās tā dotā jauda un griezes moments. Otrais, kaltie virzuļi var tik izgatavoti, lai tie radītu lielāku kompresijas pakāpi kā oriģinālizpildījumā (atgādinām, ka kompresijas pakāpi veido telpu attiecība starp virzuļa gājiena augšējo un apakšējo stāvokli). Šī augstākā kompresijas pakāpe uzlabo dzinēja termisko efektivitāti, un tas atļauj dzinējam saražot lielāku jaudu, izdalot gāzes ar zemāku temperatūru kā standartā. Lielākajā daļā gadījumu virzuļi ar palielināto kompresijas pakāpi parasti dod četru procentu jaudas un griezes momenta palielināšanos. Trešais, kaltie virzuļi, kas apvienoti ar kvalitatīvu gredzenu komplektu, paaugstinās gredzena izolācija, kas labāk uztur spiedienu cilindrā, kas savukārt atkal palielinās jaudu un dzinēja efektivitāti. Ceturtais, labi izstrādāti kaltie virzuļi piemetīs kādu zirgspēku, samazinot berzi cilindrā. Daudzos gadījumos tiek izmantots plānāku gredzenu komplekts un vadvirsmas profils, kas ļoti nopietni samazina cilindra uz virzuļa saskarsmi. Daži ražotāji (kā Mahle un HKS) pielieto vēl nopietnāku tehnoloģiju - izmanto sausā veida lubrikantu virzuļa vadvirsmai, lai minimizētu berzi. Visbeidzot piektais, tā kā materiāls un ražošanas process ir daudz pārāks par lieto virzuļu izmantotiem, virzuļu svars tiek samazināts pat vairākas reizes. Vieglāks svars virzulim ļauj dzinējam darboties daudz komfortablāk augstos apgriezienos un padara to atsaucīgāku.

Virzulis

Seši soļi izturības palielināšanai

Papildus piecām iespējam jaudas palielināšanai, kaltie virzuļi arī piedāvā sešus veidus izturības un drošuma palielināšanai. Pirmais, kaltie virzuļi ir pieejami vai nu ar 4032 (zema silicona līmeņa) vai 2618 (bez silikona) materiālu. Abiem šiem materiāliem ir daudz pārāki fiziskie rādītāji par alumīnija lietiem virzuļiem. Otrais, kaltiem virzuļiem var pārvietot gredzenus, samazinot temperatūras ietekmi uz tiem vai palielināt gredzena laukumu, padarot uzņēmīgāku pret detonācijas bojājumiem. Trešais, caur ierobežotu elementa analīzi un datora modelēšanu, virzuļa ražotājs vai pārdizainēt virzuļa struktūru, lai panāktu visaugstāko pretestības un svara attiecību. Ceturtais, arī izmantojot analīzi un modelēšanu, ražotāji var samazināt materiāla biezumu kritiskajās vietās kā, piemēram, virsmai vai klanim. Piektais, ražotājs var uzstādīt termisko barjeru virzuļa virsmai, lai samazinātu paša virzuļa sakaršanu. Un sestais, virzuļa dizaineri var lietot lielāku diametru vai plānākas sieniņas virzuļa spraudei vai tapai (virzuļa un klaņa savienojuma stiprinājums), lai neuztrauktos par virzuļa deformāciju pie lielas jaudas.

Pēc visa var secināt, ka kaltie virzuļi ne tikai palielina jaudu, bet arī padara dzinēja darbību vieglāku, kopējo temperatūru mazliet zemāku, iespējams padarot mūžu ilgāku. Kā ir īstenībā, to tikai uzzināsiet, kad reāli paši uzliksiet šo vērtīgo mantiņu savam spēkratam.


  Top.LV